Monday, December 1, 2008

Sup Halia Adie Kun

Mari ke dapur bersama Raja Bulan aka Adie Kun. hehe.. Resepi ni Adie reka kira-kira 4 ke 5 tahun lepas. Adie ni seorang yang mudah jatuh sakit dan selalu demam, jadi disebabkan tu adie suka mengambil tau khasiat2 makanan yang adie makan. Sejak dulu lagi memang suka makan halia, jadi timbul la idea nak buat sup halia yang berkhasiat. huhu~ family selalu minta buatkan bila salah sorang demam, selsema, batuk, sakit tekak ke or what so ever. kira sup ni agak berkesan la bagi yg sakit2 ni.. InsyaAllah.. Selamat mencuba.

Bahan-Bahan Sup Halia Adie Kun
Bahan yang telah di potong

Hidangan 4 @ 5 orang.

- Halia (seperti dalam rajah, perlukan banyak ya. paling bagus halia muda.)
- Bawang putih (6 ke 7 ulas)
- Bawang merah ( 3 biji)
- Lobak merah (Setengah batang)

- Daun Sup

- Daun Bawang

- Lada Hitam
- Kiub pati ayam
- garam

- minyak
- air

Cara-cara memasaknya.

- Panaskan minyak, pastu masukkan bawang putih dan bawang merah, goreng hingga naik bau, jangan sampai rentung k. kemudian masukkan halia, goreng sebentar dan masukkan lobak merah. - setelah bahan2 goreng tadi naik bau, masukkan air 5 ke 6 cawan, pepandai la bajet. dan masukkan kiub pati ayam dan garam secukupnya. biarkan mendidih. - apabila sudah mendidih masukkan lada hitam yang telah di tumbuk dan kacau rata. - akhir sekali masukkan daun sup dan daun bawang sebagai penambah rasa dan aroma.


Sup Halia Adie Kun

- Sup Halia ni sungguh berkhasiat dan baik bagi orang yg demam, selsema ataupun sakit tekak dan batuk, apa yang adie tau melalui pembacaan dan sebagainya. halia ni mengandungi banyak khasiat, ianya boleh memanaskan badan, membuang angin dalam badan, melancarkan perjalanan darah, mengubati sakit tekak dan batuk. yang paling best awet muda. hehe..
- Selain itu kandungan bahan2 lain dalam sup halia ni gak sungguh berkhasiat umpamanya bawang putih, ianya mengadungi bahan anti bakteria, bwg putih gak bleh mengurangkan kadar kolestrol dalam darah, jangan tak tau k. hehe..
- lobak merah, mesti ramai dah tau kanz, antara khasiatnya, baik untuk mata, untuk sistem perkumuhan badan dan sebagainya.
- lada hitam, bagus untuk pengaliran darah yang lancar dan memanaskan badan.
senang kata, memang berkhasiat la.. tak rugi mencuba.. huhu~

inginkan variasi?

- boleh tambah mee, mihun, atau tambahkan beras tuk jadi bubur sup halia, mee sup halia, tak pun mihun sup halia Adie Kun. boleh gak ditambah ngan bahan2 berkhasiat yg lain antaranya telor, kentang, fish ball, ayam dan sayur2 yg dirasakan sesuai, yg paling penting bahan utamanya halia mestilah dalam kuantiti yang banyak.

Selamat mencuba ya.. (^_^)V

4 comments:

Anonymous said...

Halia tue kan eeeee..Masam kan x silap??U mnat erhhh???
Iskk3x...Bluwekkss..
Tpi berkhsiat kan..Ape slhnya..Nnti hana demam..Just pos sup halia tue k..;)

PöJìé PööH... Mulanya di sini... said...

bestnyer!!!
nk sket!

adie_kun said...

wah.. pojie pun ada.. tak pasan la korang komen..

hana.. halia tu rasenya pedas2 skit.. mana ada masam la.. kalo halia jeruk tu pedas2 masam manis ada la. haahhaa... zoidap and berkhasiat..

(^_^)V

sinchan hafizi said...

thanks for the recipi..mak aku nga demam..sejuk sgt bdn beliau. xtau nak bantu cane slain ubat..anyway...thanks for your recipi..