Saturday, December 28, 2013

'Selamat Tinggal 2013'

Tahun 2013 bakal melabuhkan tirai 3 hari saja lagi. Terasa begitu cepat masa berlalu.. Mungkin dunia dah semakin tua, dan kita semua semakin hampir ke arah pengakhiran zaman, jadi waktu berlalu dengan pantas dalam sedar atau tidak.. Apa pun yang berlaku.. Hidup perlu diteruskan.. dan selagi ada waktu yang tersisa.. Kita gunakan sebaiknya untuk ke arah yang lebih baik lagi.. Menjadi seorang insan yang lebih baik dari sebelumnya.. InshaaAllah.. Tahun 2013 ini  aku lalui dengan penuh suka dan duka...  Kenangan pahit manis yang tidak akan dilupakan sepanjang berdirinya aku sebagai seorang insan yang bernama Adie...

Azam 2013 yang telah berjaya dicapai...

Alhamdulillah.. aku ada beberapa azam untuk tahun 2013.. dan syukur kepada Allah dengan berkat usaha, tanpa mengenal jemu.. penat.. dan doa.. aku berjaya untuk merealisasikan azam tersebut.. Tapi kebanyakkan azam lebih ke arah untuk diri sendiri... Antaranya.. (memanglah azam dibuat untuk diri sendiri kan?.. takkan untuk orang lain pula?hahaha)

Azam untuk mendapatkan berat badan yang ideal atau menambah berat badan. Sebelum ini ramai yang menegur aku dan mengatakan aku terlalu kurus dan sebagai seorang lelaki berat badan aku bukanlah ditahap yang ideal. Memang sebelum ini aku dah mencuba pelbagai cara untuk menaikkan berat, tapi sia-sia. Jadi di awal tahun 2013, Januari, aku membeli beberapa keperluan untuk merealisasikannya dan aku nekad walaupun terpaksa membelanjakan sejumlah wang.. hampir seribu ringgit dibelanjakan.. Antaranya Minuman protein weight gain untuk 2 bulan, dumbell, dan alat senaman sit up. Hampir setiap hari, selepas balik kerja aku akan bersenam selama satu ke dua jam.. ambil protein sebelum dan selepas bersenam.. makan dengan banyak.. walaupun penat bekerja tapi aku gagahkan dan paksa diri aku, sampai satu tahap aku demam selama seminggu kerana badan tidak tahan dan terlalu letih. Aku berjaya konsisten dalam melakukan aktiviti senaman dan mengambil minuman protein selama hampir 3 bulan.. dan hasilnya aku berjaya memiliki berat badan ideal dari 49 kg ke 58 kg.. saiz pinggang 28 naik ke 30cm.. berjaya menambah berat badan sebanyak 9kg... Alhamdulillah.. dan ramai yang menegur aku semakin berisi dan penampilan aku nampak lebih baik dari sebelum ini..

Azam membeli Handset yang canggih dan terkini.. Aku seorang yang bila membeli sesuatu, contohnya hp,aku akan menggunakannya selagi boleh digunakan.. Aku bukanlah seorang yang gila dengan gadjet atau teknologi-teknologi terkini tapi bila melihat ramai dari kalangan kawan-kawanku, dan keluarga menggunakan handset terkini dengan aplikasi android aku mula terasa seperti ketinggalan zaman... Lagi pula, bila balik meeting di hq semasa Dato Siti Nurhaliza datang melawat, masing-masing mengeluarkan hp canggih untuk merakamkan detik bersama Dato'.. Aku pula malu untuk mengeluarkan Hp aku.. tapi dek kerana tidak mahu melepaskan peluang, aku suruh juga kawan mengambilkan gambar aku bersama dato menggunakan hp tok kadok.. hehehe.. Kini, aku berjaya merealisasikan impian untuk memiliki hp terkini. Walaupun terpaksa mengeluarkan sejumlah wang.. Aku tidak pernah membeli sesuatu semahal ini, masa mula-mula ingin membuat pembayaran aku berfikir dua tiga kali.. Betulkah tindakan aku.. Akhirnya dipendekkan cerita.. Aku kini merupakan pemilik Hp Samsung Galaxy S4.. Pada masa itu ianya bernilai rm2000 dan merupakan hp yang terkini sebelum keluarnya Hp Samsung Galaxy note III.. huhu~

Azam untuk memiliki kulit yang sihat dan cantik walaupun tanpa menggunakan sebarang make up... Kali ini.. Azam yang ini, boleh dikatakan tercapai 50/50.. sebabnya masih dalam proses untuk merealisasikannya.. tapi sekarang aku ditahap 'bersyukur'.. hehe.. syukur alhamdulillah sebabnya, kulit aku yang bermasalah sebelum ini semakin pulih, sekarang masalah jerawat tidak lagi muncul, tapi masih ada parut-parut dimuka.. Tapi yang paling penting, sekarang walaupun tanpa sebarang make up, kulit aku masih kelihatan okey walaupun belum ditahap 'cantik'..  masih berusaha ke arah lebih baik lagi.. hehehe.. Untuk merealisasikan impian ini aku telah menghabiskan duit lebih dari berapa ribu..  tak kira.. tapi memang agak banyak.. hmm... tidak apa.. impian ini akan diteruskan untuk tahun 2014.. hehehe.. 

Azam untuk menjadi seorang anak yang lebih baik.. Hmmm.. yang ini, inshaaAllah masih ditahap ''OKEY''.. mungkin diri sendiri tak mampu untuk menilai.. tapi setakat untuk tahun 2013.. aku cuba untuk menggembirakan hati emak di kampung dengan selalu melawatnya hampir setiap kali aku cuti.. dan setiap kali cuti bila balik kampung.. aku akan membawa emak pergi makan-makan... pergi membeli belah barang-barang keperluan harian, kadang-kadang bawa emak pergi ke mana yang dia mahu... Sampaikan kawan-kawan sekerja aku pelik, kenapa aku selalu balik kampung.. padahal guna banyak duit, masa untuk kawan-kawan pun tiada.. Aku sanggup korbankan waktu cuti, untuk berehat, untuk melakukan aktiviti dengan kawan-kawan semata-mata untuk mak.. Aku tidak pernah menyesal.. sebab bagi aku mak adalah harta aku yang tidak ternilai, aku memang tak dapat nak bayangkan kehidupan aku tanpa mak.. Hilangnya doa dan kasih sayang seorang Ibu.. Itu adalah yang paling aku takut.. Aku tak putus-putus mendoakan agar emak diberikan kesihatan yang baik, dan gembira walaupun ketiadaan ayah... Aku tahu emak sunyi di kampung semenjak ayah tiada, dan anak-anaknya ramai yang sudah keluar dari rumah bekerja ditempat lain, termasuklah aku. InshaaAllah azam ini aku teruskan sampailah kepenghujung waktu dan hayat aku... 


Azam untuk ... hmmm.. Azam untuk merasai semula perasaan disayangi dan menyayangi.. ''to love and beloved''... Rasanya dah lama sangat tak berbicara tentanng cinta.. dan lama sungguh tak merasai perasaan itu.. Pernah dikecewakan.. dan rasa sakit dikecewakan itu membuatkan aku rasa trauma untuk bercinta lagi... Kerana sakitnya.. teramat... Tapi hati ini meronta-ronta.. Kadang kala terasa begitu sunyi sekali hidup ini tanpa kehadiran seseorang.. Terasa ingin dihargai... disayangi, ada orang ambil berat tentang kehidupan ini, berkongsi suka dan duka... ada tempat untuk mengadu dan meluahkan..  Di saat ini aku terasa seperti ingin menangis.. Mungkin kerana aku merasakan diri aku bukanlah seseorang yang pandai dalam bab-bab seperti ini... Seorang yang gagal dalam bercinta.. mengeksperikan diri.. terlalu sensitif...Kadang-kadang aku selalu merasakan diri aku bukanlah seorang yang berpesonaliti menarik yg mempunyai aura... yang mampu untuk memikat hati seseorang.. Kadang terasa buruk rupa, Tak dapat nak buang perasaan rendah diri... Sebabnya setiap kali dalam percintaan... mesti akan berlaku dimana pada mulanya semuanya indah-indah belaka, tapi sampai satu tahap aku pula yang kelihatan ''terhegeh-hegeh''..''terkejar-kejar''... walaupun sebenarnya aku memang ikhlas.. ikhlas menunjukkan perasaan aku.. perasaan sayang dan apa yg aku rasa dalam hati dengan cara aku sendiri.. cuba untuk bahagia.. aku juga punya perasaan untuk dihargai.. disayangi.. dirindui.. merasai perasaan ''wujud'' dalam diri seseorang... Tapi bila diri tidak dihargai. janji tinggal janji... apa lagi yang boleh aku buat.. melainkan terasa sendiri... sebab semua itu tidak boleh dipaksa... Aku hanya mampu menangis dan meraung meratapi dan merasai satu perasaan yang sangat sakit dan tak boleh dijelaskan dengan perkataan... seumpama ditusuk duri dalam hati terasa amat sakit.. Aku harap sangat.. biarlah kali ini yang terakhir kalinya kerana aku dah tak sanggup lagi kecewa~~


Harapan aku... Semoga penutup tahun 2013 merupakan penutup buat kisah-kisah sedih aku... kisah sedih dari zaman kanak-kanak lagi... Aku teringin untuk merasa bahagia seperti orang lain.. Moga-moga tahun 2014 menjanjikan yang lebih baik lagi buat diri aku.. keluarga aku... dan orang-orang yang aku sayangi... InshaaAllah~~ Amin~



ADIE KUN @ RAJA BULAN

No comments: