Monday, March 23, 2009

Bermulanya Episod Yang Baru.


Setelah perbincangan di lakukan beberapa kali, kami berempat mengambil kata sepakat untuk menceburkan diri masih dalam bidang yang sama iaitu akuakultur tetapi sektor yang berlainan, sebelum ini kami menjalankan penternakan ikan keli tetapi kali ini kami ingin mencuba dalam menghasilkan anak benih ikan keli. Membekalkan anak benih ikan keli kepada penternak-penternak di sekitar selangor.


Kami telah gagal untuk projek yang sebelumnya, jadi kami tiada modal untuk memulakan yang projek baru. Jadi kami telah memohon pinjaman sebanyak sepuluh ribu ringgit daripada agensi MARA, atas nama si Z, si anak orang berada dan dia di pertanggungjawapkan atas risiko-risikonya atas permintaan dirinya sendiri demi menebus kesilapan lalu. Ini bermakna pelaburan sebanyak lebih daripada lima puluh ribu ringgit telah dibuat.

Selepas pelbagai dugaan yang kami hadapi sepanjang menunggu tempoh pinjaman diluluskan akhirnya pinjaman telah dapat ditunaikan, kesabaran kami selama ini tidak sia-sia, setelah menunggu hampir 4 bulan akhirnya kami boleh memulakan projek seperti yang telah dirancangkan. Walaupun pinjaman telah diperolehi, ianya tidak dapat membendung masalah daripada berlaku. Bermacam-macam masalah dalaman yang melanda berpunca daripada kami berempat sendiri sehingga menyebabkan keadaan menjadi tegang dan masing-masing ingin menarik diri dan tidak memperdulikan soal projek itu lagi. Aku bingung dan hampir putus asa, tetapi Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana memberikan dan menganugerahkan aku sikap penyabar dan pendamai yang tinggi. Aku berusaha untuk memujuk mereka kembali dan mendamaikan keadaan, usaha aku akhirnya berjaya, walaupun aku sendiri ada terasa untuk berputus asa dan menarik diri. Di sebabkan projek ini aku menangis mengenangkan nasib, aku tidak mahu segala pengorbanan dan usaha selama ini menjadi sia-sia dan membazirkan masa begitu sahaja, membuatkan masa depan sendiri menjadi gelap.

Sekarang, keadaan agak terkawal, bermula dari 11 mac yakni hari lahir aku, masalah telah dapat diselesaikan sedikit demi sedikit. Aku bersyukur, dihari yang penuh bermakna buat aku, doa aku seolah-olah di makbulkan oleh Allah... Pada 12 mac iaitu ke esokan harinya kami telah mula membeli barang-barang untuk projek. Kemudian kami berbincang dan menetapkan awal bulan April, kami akan mula beroperasi sepenuhnya, sementara menunggu seorang kawanku berhenti kerja dan seorang lagi balik dari pahang. Sekarang setiap hari ahad dan hari yang dipersetujui, kami sudah mula menyediakan tapak operasi, membina kolam asuhan, bangsal, tapak semaian, pondok dan sebagainya.. Aku berharap sangat, semuanya akan berjalan lancar selepas ini dan semoga semuanya akan baik-baik saja, tiada lagi masalah-masalah yang serius timbul di kalangan kami.. InsyaAllah.. Amin..

3 buah kolam berukuran 30 x 40 kaki dan pondok.

Pondok @ Bangsal (masih dalam pembinaan)

Kolam Asuhan


Adie Kun @ Raja Bulan

2 comments:

Nadly said...

All the best bro..=)) jatuh bangun balik..yg tu patut ade dlm diri kita.

Anonymous said...

Gudluck...;)