Thursday, May 28, 2009

Percutian ke Air Terjun Titi Hayun dan Langkawi, Kedah.


Air Terjun Titi Hayun, Yan, Kedah
.

Sekali lagi bercuti ke Yan, Kedah, bermandi-manda di air terjun Titi Hayun. Perjalanan dari kuala selangor ke sana mengambil masa lebih kurang 7 hingga ke 8 jam melalui lebuhraya, ianya agak mengambil masa kerana kami berhenti rehat di R&R beberapa kali. Sampai di Titi hayun kami menyewa challet betul-betul bersebelahan dengan air terjun titi hayun, untuk satu malam kami di kenakan bayaran sebanyak Rm 60 untuk single chalet dan rm 10 untuk tambahan tilam. Keadaan chalet agak memuaskan. Kami tidak dapat menyewa untuk 2 malam kerana tempahan telah penuh jadi ke esokkan harinya kami berpindah untuk menyewa di challet yang berhampiran, Neo Chalet dengan harga rm 50 untuk satu malam.. keadaan chalet memuaskan.. di sini chalet ataupun homestay mudah didapati dengan harga yang berpatutan.. Air terjun titi hayun memang menyegarkan dan mempunyai tarikan tersendiri, air yang mengalir dari gunung jerai betul-betul menenangkan. Selain itu bagi yang sukakan aktiviti lasak bolehlah mendaki tangga kenari seribu tahun untuk ke gunung jerai, ataupun mendaki sejauh 3 km untuk ke Air terjun puteri mandi yang sangat indah, tetapi disarankan untuk menggunakan khidmat pemandu pelancong kerana ditakuti akan sesat.


di titi hayun chalet
di Neo chalet, titi hayun.
di Air terjun Titi Hayun.
Sungguh menyegarkan.


Langkawi, Kedah.

Bercuti di langkawi selama 1 hari 1 malam memang tidak memuaskan kerana langkawi mempunyai banyak tarikan dan begitu menyeronokkan sekali. Bertolak dari kuala kedah menaiki feri, di kenakan bayaran sebanyak rm 23 seorang. Sebelum itu kami meletakkan kenderaan di tempat letak kenderaan khas yg disediakan dan dikenakan bayaran sebanyak rm15 untuk satu hari. Perjalanan memakan masa selama 1 jam lebih untuk sampai ke langkawi, dan kami terus pergi ke kaunter kereta sewa untuk membuat pembayaran. Kami diberikan kereta jenis proton saga dan dikenakan bayaran sebanyak rm 50 untuk 24 jam penggunaan. Terus menuju ke Pantai Cenang, untuk daftar masuk motel yang telah di syorkan iaitu CD MOTEL, betul-betul berada dihadapan pantai cenang, dikenakan bayaran sebanyak rm 80 untuk satu malam, satu bilik dengan dua katil. Ianya agak memuaskan walaupun agak sempit. Mandi manda di pantai cenang memang menyeronokkan, mandi manda selama 3 jam, ombak yang agak kuat, mengujakan.. Pada sebelah malam, berjalan-jalan di sekitar pantai cenang, berdekatan dengan Underwater World dan ke esokkan paginya pergi ke Chocolate Shop, untuk membeli buah tangan, dan singgah ke dataran helang untuk mengambil gambar kenangan, kemudian kami semua berangkat pulang menaiki feri ke kuala kedah. Memang agak terkilan kerana banyak tempat yang menarik tidak berkesempatan untuk dilawati. Mungkin tiada rezeki, kerana kawan terburu-buru ingin pulang disebabkan keesokan harinya dia terpaksa bekerja. InsyaAllah, panjang umur, murah rezki, Langkawi.. Adie kun akan mai lagi no.. hehe..


di Jeti Kuala kedah.
Pantai Cenang, Langkawi.
Pantai Cenang, Langkawi.
Dataran Helang, Langkawi.

*Kulit terbakar dan gelap selepas pulang dari percutian.. sob3.. tapi sekali-sekala tak mengapa.. (^_^)V



Adie Kun @ Raja Bulan



3 comments:

Nadly said...

Hu3~ cuti2 mesia lagi nmpaknye..xbest kn xdpat nk jnjalan puas kat langkawi nun?

I'll hve my "cuti2 NZ" winter ni (ujung blan dpan).nk gi south island maen snow.hehe. tp skang kne struggle dgn exam dlu.

k,cheers mate!

Anonymous said...

wahhhh!!!
Bestnyer!!!
hahahahha

adie_kun said...

memang la best u'olls..
tapi tak puassssss sgt coz masa singkat..

huhu~

takpe2.. insyaALLAH ada rezki g sana lagi..

(^_^)