Saturday, July 25, 2009

KRISIS DAN KEHILANGAN..


Kehidupan aku sering diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran, ianya membuatkan aku terfikir bahawa kehidupan ini sesuatu yang sangat sukar untuk dijelaskan, dan ditafsirkan, apatah lagi diramal.. Aku harap aku kuat.. kuat untuk hadapi apa jua yang melanda.. Kini aku dalam keadaan yang tertekan... Dalam minggu ini aku telah kehilangan dua perkara yang amat penting dalam hidup aku... aku kehilangan kerja, dan kehilangan kawan-kawan.



Kehilangan Kerja.

Pada ahad lepas berlaku perbincangan antara aku dan abang aku, mengenai kerja.Berlaku krisis diantara kami selepas perbincangan itu berakhir dan aku berhasrat untuk berhenti kerja atas sebab-sebab tertentu antaranya...

*Abang aku memaksa aku bekerja pada hari sabtu dan ahad dan menyuruh mengambil cuti pada hari jumaat atau hari biasa, dan kalau boleh ingin aku bekerja tanpa cuti. Aku menolak permintaannya kerana sebelum ini memang aku bercuti pada hari sabtu dan ahad, kerana pada hari itu sajalah masanya aku berjumpa dengan kawan-kawan dan melakukan perkara yang lazim dilakukan seorang remaja. Dia tidak puas hati dan asyik bertanyakan apakah perkara yang sangat penting sehingga aku tidak boleh bekerja pada hari sabtu dan ahad, dan dia juga menyindir aku dengan sindiran yang berbaur penghinaan.

*Dia mengatakan yang dia tidak tahu berapa gaji yang dia boleh dan patut berikan kepada aku kerana dia mengatakan, kerja aku merupakan kerja yang senang, walhal sebelum ini aku mendengar, antara adik beradik dia akan memberikan gaji sejumlah RM500 - RM600.. Aku tidak kisah mendapat gaji sebanyak itu kerana memikirkan kerja untuk sementara waktu, sementara belum mendapat pekerjaan yang menjamin tetapi kemudiannya, dia berkata, ingin memberikan aku gajji sebanyak RM200 sahaja sebulan. Memang tidak bertimbang rasa lansung, gaji pekerja asing lebih banyak berbanding aku dan sememangnya tidak berbaloi.

*Dia membuat andaian, bahawa aku tidak mahu bekerja pada sabtu dan ahad kerana sesuatu perkara. seharusnya perkara yang tidak elok. Dia berperasangka buruk terhadap aku kerana aku tidak mahu mengikut permintaannya. Dia juga mengugut aku, untuk menyoal kawan-kawan aku apakah perkara yang terlalu penting buat aku sehingga aku tidak mahu bekerja.

Pada hari isnin dan selasa aku tidak beberapa sihat untuk bekerja dan belum pun sempat aku menyatakan hasrat untuk berhenti kerja, dia telah memberhentikan aku dan menyatakan hasrat untuk mencari orang lain kerana aku tidak datang bekerja pada hari selasa dan tidak memberitahunya terlebih dahulu, walhal kakakku telah memberitahu isterinya. Tidak mengapa, aku ingin melihat, siapakah yang ingin menerima kerja dengan gaji hanya RM 200 sebulan? Semalam pada hari jumaat, kawan-kawan aku mengajak aku keluar, kakakku berkata kepada aku, abang aku berpesan, dia menyuruh orang untuk memerhatikan gerak geri dan hala tuju aku, dan menyuruh aku berhati-hati.. Hati aku merasa begitu tersentak dan terkejut sekali, jahat sangatkah aku? sampai begitu sekali tindakan dia. seolah-olah aku melakukan jenayah dan perlu diperhatikan. hmm.. sungguh menyedihkan..



Kehilangan Kawan.


Berlaku krisis antara aku dengan dua orang kawanku, kawan yang sudah agak lama di kenali dan agak rapat. Kami mempunyai sebuah kumpulan yang digelar 'Team Sailor'. Pada mulanya aku tidak mahu memperbesarkan masalah, dan pada mulanya perselisihan berlaku hanya di antara aku dan seorang sahaja, tetapi salah seorang ahli kumpulan masuk campur dan menyebabkan perkara ini menjadi bertambah rumit, akhirnya berlaku pergaduhan besar diantara kami dan mereka berdua menarik diri dari 'Team Sailor', dan perhubungan kami menjadi amat renggang selepas pergaduhan itu. Kini kami tidak lagi seperti dulu. Memang amat menyedihkan.. Aku sayangkan persahabatan yang terjalin di antara kami, kerana terdapat begitu banyak kenangan-kenangan sepanjang kami bersama dalam satu kumpulan, yakni 'Team Sailor' yang telah tertubuh sudah hampir 3 tahun lamanya, tapi nampaknya, ianya sudah berakhir... adakah ianya boleh dipulihkan? biarlah masa yang menentukan segalanya.. hmm...

Aku kehilangan kerja, kehilangan kawan, selepas ini, kehilangan apa pula? Hmm.. apa pun aku berharap sangat, semuanya akan baik-baik saja buat aku selepas ini.. Apa pun yang berlaku dalam kehidupan aku, aku harap aku mampu terus bertahan dan meneruskan kehidupan ini dengan hati yang tabah dan sabar.. InsyaAllah..

Adie Kun @ Raja Bulan


2 comments:

||| PöJìé PööH ||| said...

alahai sabor la yer Adie..
sumer tu dugaan..
btw mmg payah keje ngan adik beradik nih, kdg2 tlalu bkira..
pasal kawan plak, anggap la itu dugaan supaya boelh kita muhasabah diri andai ada kekurangan..
semoga Adie tabah..

narutimateum said...

Beee Stron AdieKun....(^^)