Friday, October 23, 2009

Pengkhianatan Seorang Kawan.




Kalau boleh, dan kalau ikutkan hati aku tidak mahu menulis sesuatu yang menyedihkan.. tapi bila aku fikirkan kembali.. memang lumrah kehidupan, penuh dengan suka duka.. jadi samada peristiwa yang aku lalui menggembirakan atau menyedihkan.. ianya merupakan sesuatu yang perlu aku hadapi dan lalui dalam lipatan sejarah hidup aku sebagai seorang insan biasa didunia ini..

Mungkin sekarang, zaman kesedihan buat aku, tapi InsyaAllah, siapa tahu esok lusa, kegembiraan akan menjelang.. dan kesedihan yang aku alami, biarlah ianya menjadi lipatan dalam hidup aku.. merupakan pengalaman, yang mengajar aku erti sebuah kehidupan..

Erm.. hendak dimulakan cerita, sudah dua minggu aku kemurungan, kesedihan, masih berada dalam keadaan yang terkejut.. Aku hampa, aku tidak pernah terfikir perkara ini akan berlaku kepada aku,.. kawan yang aku percaya, satu-satunya dan telah berbelas tahun di kenali... mengkhianati diri aku... sukar untuk aku menerima kenyataan ini..

Berbalik pada perancangan untuk mencari kerja, selepas temuduga hari pertama, keesokan harinya kami pergi mendaftarkan diri didalam 'SPA' secara online.. Ke esokan harinya pula, kawan aku mengejutkan aku dengan berita yang dia ingin bekerja sementera di 'shell' tempat kerja lamanya selama seminggu kerana katanya dia sudah hampir kehabisan duit untuk mencari kerja.. dia berjanji dengan aku selepas seminggu, kami akan menyambung hasrat kami untuk mencari kerja besama-sama.. walaupun aku merasa pelik, tapi aku cuba untuk tidak bersangka buruk terhadapnya..

Selama seminggu dia 'bekerja sementara' itu kami hanya berhubung pada hari ke 5 dia bekerja sahaja.. itu pun hanya beberapa mesej.. Selepas genap dia bekerja selama seminggu, aku menghubunginya.. aku telah menghantar banyak mesej, aku juga telah menelefonnya hampir berpuluh kali, pada waktu pagi, tengah hari, petang dan juga malam tapi dia lansung tidak menjawapnya, apatah lagi membalas mesej aku.. Aku kebingungan.. buntu.pelik... memikirkan kenapa dia bersikap sebegitu.. namun sehingga sekarang.. ketika aku menulis luahan ini aku lansung tidak mendapat apa-apa balasan mesej mahupun telefon dari dia..

Aku betul-betul terkejut.. sedih.. hampa.. bermacam-macam perasaan bercampur aduk dalam fikiran dan hati ini.. Satu-satunya kawan yang aku paling percaya...sudah mengenalinya hampir berbelas tahun.. akhirnya mengkhianati aku... sanggup melakukan perkara ini terhadap aku.. Aku sanggup berhenti kerja semata-mata ingin menyertainya mencari kerja.. keluarga aku membenarkan aku berhenti kerja kerana mereka juga percayakan dia.. sebab dia juga telah dikenali oleh keluarga aku.. tapi, dia boleh tinggalkan aku macam itu sahaja.. memang tak berhati perut.. aku tahu dia telah pulang ke rumahnya di pahang.. sampainya hati.. apa salah aku??.. sebelum ini pun aku beberapa kali di khianati oleh kawan.. tapi aku tak pernah sangka dia.. erm.. hanya Allah sahaja yang tahu betapa hancurnya hati aku ketika ini.. Sanggup dia mengkhianati kepercayaan aku dah keluarga aku.. sanggup dia memusnah persahabatan yg telah lama terjalin.. sanggup dia.. erm.. sekarang.. aku tidak tahu apa yang patut aku katakan pada keluarga aku kerana mereka telah mula bertanyakan tentang kawan aku itu dan hasrat aku untuk mencari kerja, aku juga risau dengan abang aku, dia pasti akan bertanyakan macam-macam nanti, kerana dulu aku telah berhenti kerja dengannya..

Ya Allah.. berikanlah hamba ketabahan dalam menghadapi dugaan dari mu ini.. Hamba redha.. tapi hamba hanyalah manusia biasa.. yg punya perasaan.. perlukan masa untuk pulih.. tolonglah hamba.. Ya Allah.. Tuhan Yang Maha Memahami dan segala puji-pujian bagi-Mu.. berikanlah hamba jalan keluar.. tolonglah.. Amin...

Adie Kun @ Raja Bulan


2 comments:

Anonymous said...

adie~~

saba k~~

awan x semestinya mendung kelabu pastikn berarak cerah...

bmy~~

sailormoon said...

Hi Adie,

Sabar banyak-banyak and just remember one thing..DUNIA NI SEBENARNYA BENGKOK SO... KALAU KITA TERLALU BERJALAN LURUS..KITA AKAN TERBABAS..

Ciao