Friday, July 17, 2009

Tekanan Kerja.


Hari berlalu dengan pantas, kini sudah dua minggu aku bekerja. Aku bekerja di sebelah pagi, dari pukul 7 pagi sehingga 3 petang, tugas aku adalah menjaga dan menyelenggara keadaan kolam dan persekitarannya. Setiap hari aku dikehendaki mencari udang-udang yang mati didalam kolam, jadi setiap hari aku terpaksa masuk ke dalam kolam untuk mencari udang yang mati. Selain itu, membersihkan keadaan persekitaran, menukar mesin blower dan sebagainya. Selepas semua tugas aku selesai, aku hanya duduk dan menjaga kolam dari apa-apa perkara yang tidak diingini.


Apa yang membuatkan aku tidak berapa tahan adalah kerana aku terpaksa masuk ke dalam kolam yang berair sejuk dan bergelumang dengan air udang, hampir satu jam setiap hari, dan menghidu bau busuk dari udang yang mati. Selepas keluar dari kolam aku pasti akan merasa seperti hendak demam, dan kulit aku mengalami gatal-gatal. Selepas semua kerja aku selesai aku terpaksa menunggu di situ seorang diri, mati kutu aku di buatnya kerana di sana tiada alatan elektronik seperti television, radio dan sebagainya, hanya ditemankan lagu-lagu mp3 didalam hp dan juga buku-buku yang aku bawa dari rumah. Kebosanan yang teramat sangat membuatkan aku tidak dapat duduk dengan selesa dan sentiasa ingin melihat waktu.. Selain dari itu, aku juga terpaksa menahan lapar sehingga pukul 3 petang jika aku tidak membawa bekal dari rumah ataupun bekalan sudah habis dimakan... Aku juga terdedah kepada ancaman binatang liar, seperti kera, lotong, biawak dan sebagainya.. pernah segerombolan kera, datang ke kolam mencari makanan didalam tong sampah.. pernah juga beberapa ekor biawak yang besar seperti biawak komodo, cuba mendekati kolam. sungguh mengerikan.. Walaupun kerja aku kedengaran senang dan mudah tetapi sebenarnya ianya meletihkan..

Apa pun, alhamdulillah, setakat ini tiada perkara buruk yang berlaku, dan semuanya berjalan dengan lancar.. Aku berharap, ini merupakan suatu permulaan kepada sesuatu yang lebih baik lagi selepas ini, InsyaAllah.. semoga semuanya akan baik-baik saja bagi aku.. .. Amin..


Adie Kun @ Raja Bulan


1 comment:

vee_elviana said...

mmmm mencabar jugak kerja tu ya..

tak per berusaha dan banyak bersabar yer..

ciao