Wednesday, November 11, 2009

Doa Buat Ayah..




Pada ketika ini hati Adie merasa betul-betul tidak tenteram, setiap hari berlalu dengan emosi yang tidak begitu stabil, sekejap gembira, sekejap sedih, senyum, muram, ketawa, menangis.. menjadi rencah dalam kehidupan Adie sehari-hari..


Semua ini berlaku pasti ada sebabnya, dan penyebab utama adalah 'Tekanan Kehidupan'.. Adie faham.. dan Adie redha.. Setiap orang dalam dalam dunia ini mempunyai jalan cerita dan kehidupan mereka sendiri.. Cuma buat masa ini terlalu banyak perkara yang Adie fikirkan didalam benak pemikiran Adie.. Salah satunya adalah mengenai Ayah Adie..

Semenjak musibah yang melanda keluarga Adie beberapa bulan yang lepas.. Ayah adalah orang yang paling terkesan sekali dan menerima impak yang paling besar berbanding ahli keluarga yang lain.. Adie sebagai seorang anak takkan faham perasaan Ayah dan derita yang Ayah tanggung.. Tapi Adie tahu didalam hati Ayah menangis, meratap, dan bersedih.. cuma Ayah pendamkan segalanya jauh dilubuk hati ayah.. Adie juga tahu, setiap kali Ayah berdoa selepas solat, Ayah menangis seorang diri,.. Ketabahan ayah memberikan kekuatan kepada ahli keluarga yang lain untuk sama-sama tabah menghadapi ujian dari Allah itu.. Adie bangga mempunyai seorang ayah yang kuat dan tabah walaupun dilanda musibah yang teramatlah berat..

Adie berdoa setiap hari, siang dan malam, agar keluarga Adie diberikan jalan keluar terhadap permasalahan yang masih membelengu.. Agar ayah dan semua ahli keluarga dapat menarik nafas lega dan kembali seperti sedia kala atau lebih baik lagi.. Adie sayangkan keluarga Adie..

Duduk di dalam bilik.. ditemani pen dan buku di tangan.. Fikiran Adie melayang..Adie termenung... hm.. sedih mengenangkan nasib diri, nasib yang menimpa keluarga.. terkenangkan Ayah.. hati Adie terasa sebak.. kesedihan di hati ini hanya Allah saja yang tahu.. Semenjak musibah itu, keadaan kesihatan Ayah bertambah merosot dari hari ke sehari..

Buat pertama kalinya dalam seumur hidup Adie,.. Adie membonceng Ayah untuk ke Masjid kerana Ayah sudah tidak larat untuk membonceng orang.. Kalau dulu ayah takkan bagi Adie membonceng ayah dan Adie yang berada dibelakang, sebagai pembonceng. Tapi sekarang lain.. Satu persatu perubahan berlaku pada diri Ayah .. kadang ayah tidak larat untuk menunaikan solat secara berdiri, dan ayah terpaksa menunaikannya secara duduk..


Sekarang Ayah dalam proses pemulihan selepas menjalani 'pembedahan secara ghaib', dari orang yang boleh dipercayai, kerana sebelum itu Ayah didapati mengalami masalah jantung tersumbat, tetapi menurut ahli perubatan tersebut, ianya masih belum terlambat untuk diubati, InsyaAllah.. hmm.. untuk melakukan pembedahan secara moden, keluarga Adie bukanlah orang yang berada..dan sudah tentu memerlukan perbelanjaan yang tinggi.. sebab itulah kaedah perubatan secara islam dipilih sebagai alternatif.. berikhtiar untuk berubat.. hanya mampu bertawakal kepada Allah agar Ayah diberikan kesembuhan..

Tapi semenjak pembedahan itu, Adie lihat keadaan Ayah agak lemah.. Ayah selalu sakit-sakit dan tidak sihat.. Adie takut mengenangkan perubahan yang berlaku pada diri ayah.. Adie sebak dan air mata bergenang menahan tangisan, setiap kali mendengar kata-kata dari mulut ayah..yang ayah tidak akan......... hmm.. Adie tidak mampu untuk meneruskan kata-kata itu, Apa yang pasti Adie tak dapat membayangkan kehidupan Adie dan keluarga tanpa Ayah.. Peranan Ayah tersangatlah penting dalam keluarga.. Jasa dan pengorbanan Ayah tak terhitung banyaknya...Apalah yang mampu Adie lakukan?? Adie terasa betul-betul lemah... Adie hanya mampu berdoa...

Doa Adie buat Ayah...

Ya Allah Ya Tuhanku.. Berikanlah Ayahku kesembuhan
dari apa jua penyakit yang Ayah hidapi.. Kasihanilah
Ayahku, Panjangkanlah umurnya.. Tabahkanlah dan kuatkanlah
hati Ayah dalam menghadapi setiap dugaan dan ujian dari-Mu..
Hamba tidak rela kehilangan Ayah.. bagi hamba Ayah adalah Ayah
yang paling baik dalam dunia ini. Andai kata hamba boleh menggantikan
tempat Ayah.. Hamba rela..
Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang.. dan segala
pujian bagi-Mu.. Makbulkanlah doa Hamba-Mu yang lemah lagi hina ini..

Amin...


Adie Kun @ Raja Bulan




No comments: