Friday, June 19, 2009

Kenapa Bibir Awak Hitam?







"Kenapa bibir awak hitam? Awak merokok ya?" ('Tak, saya tak merokok, cium bau rokok pun saya tak tahan..') 'Tapi kenapa bibir awak hitam ya? Awak ada penyakit ke?.. " Aku sudah naik jemu untuk menjawap pertanyaan- pertanyaan seperti ini yang sering diajukan kepada aku. Semenjka aku kecil sehinggalah sekarang ini, pertanyaan ini selalu di ajukan kepada aku.

Imbasan kembali, sewaktu aku kecil, aku sering sakit. demam dan sebagainya. lama kelamaan bibir aku yang merah mungil bertukar menjadi gelap dan pucat disebabkan sering sakit dan kurang sihat. Semenjak dari itu, disebabkan bibir aku yang hitam aku selalu difitnah menghisap rokok, selalu dijadikan bahan ejekan oleh kawan-kawan, dan orang selalu mengajukan soalan yang serupa setiap kali. Jenuh aku menjawapnya.. Aku malu dan merasa rendah diri dengan orang sekeliling, aku merasa sangat cemburu melihat orang lain mempunyai warna bibir yg normal dan merah dan selalu berangan-angan ingin memiliki bibir yang sebegitu.. Hanya Allah yang tahu perasaan aku ketika itu..

Sehinggalah sekarang, aku tidak boleh lari dari diajukan oleh soalan sedemikian rupa, di sebabkan perkara ini kadang aku merasa amat merendah diri, dan kurang keyakinan, terutama bila ingin berbicara dengan seseorang, mereka pasti akan melihat bibir aku yang hitam mengalahkan seorang perokok tegar, jadi aku selalu mengetap bibir aku.. aku malu dan segan, pelbagai petua telah aku cuba untuk memerahkan kembali bibir aku.. tapi ianya menunjukkan hasil yg amat sedikit dan mengecewakan. Vaseline? Lips balm? madu lebah? Gamat? Halia? dan bermacam produk telah aku cuba tapi kesannya tetap sama..

Kadang aku terfikir ingin membuat pembedahan tapi pasti memerlukan belanja yang besar. Hendak mengaku sebagai seorang perokok untuk menutup malu jauh sekali, kerana aku bukan seorang perokok dan penipu. (Alah, kau kan lelaki, apa nak malu?) Lelaki tiada perasaan malu ke?? tiada perasaan untuk kelihatan menarik ke? Cakap senang, kerana mereka tidak berada ditempat aku. Apa pun aku berharap sangat suatu hari nanti aku akan menemui penawar atau ubat untuk menjadikan bibir aku merah kembali, dan berseri. Salah satu impian aku, memiliki senyuman yang manis dengan warna bibir yang merah berseri. InsyaAllah.. Amin.. (Apa pun harus bersyukur dengan apa yang di kurniakan oleh-Nya.)


Antara Produk Yang Adie Gunakan.

Antara produk yang Adie gunakan untuk bibir,
mudah dibawa ke mana-mana.

*Petua yang pernah Adie amalkan, campurkan glyserin dengan titisan
perahan lemon,
kemudian sapukan pada bibir, lakukan setiap hari sebelum
tidur.

Selain itu Adie juga pernah mencuba petua, menyapu bibir dengan colgate,
tetapi hasilnya
bibir menjadi kering. Pernah juga mencuba petua menyapu halia pada bibir.. Sekarang Adie hanya menyapukan Vaselin setiap kali sebelum tidur atau jika bibir terasa kering, dan keesokkannya selepas menggosok gigi Adie akan menggosok bibir dengan lembut untuk membuang sel kulit mati, tidak lupa juga mengamalkan minum air dalam kuantiti yang mencukupi. 8 gelas sehari.


Adie Kun @ Raja Bulan



8 comments:

sailormoon said...

Hi Adie

Remember this.. apa pun yang kita buat tak kan mampu untuk memuaskan hati semua orang. So biarlah apa yang kita nak buat tu sekadar menggembirakan hati kita, itu pun dah lebih dari cukup.

Okay..

Ciao

adie_kun said...

akak moon - thanks akak.. komen akak wat adie happy jew.. adie bukan cuba untuk puaskan ati org lain.. just nak puaskan ati sendiri jew.. hehe..


(^_^)V

seorang hamba said...

Assalamualaikum. Mungkin ada faktor keturunan kot.... Mak akak bibir gelap, akak bibir gelap, 2 orang dari 6 orang anak perempuan akak berbibir gelap. Yang lagi menarik kami 4 orang ni lahir pada bulan 7..... Setakat orang tanya soalan cepumas tu...dah biasa sangat dah...Selain usaha kita nak bibir yang merah.... Yang paling utama bersyukur dengan setinGgi2nya kepada Allah, sbb kita perolehi nikmat yang paling besar di dunia ni, nikmat iman dan islam....terima kasih Tuhan, terima kasih ya Rasul....:)

adie_kun said...

Wa'laikumsalam..

thanks akak sebab beri komen yg sgt best...
mybe masa adie post tulisan pasal bibir hitam ni.. adie blum cukup matang untuk berfikir dan mensyukuri nikmat pemberian-Nya.. Alhamdulillah.. skang ni benda ni dah tak jadi masalah lansung buat diri ni... tak kisah la org ckp apa pun.. yg penting sykur.. ada mulut.. leh cakap... leh makan. ada bibir leh senyum.... (^_^)V lagipun kita ni memang tak leh nak puaskan ati semua orang...

Anonymous said...

Hi adie..akak nk k0ngsi sket pengalaman akak..dlu akak mmg miliki bibir yg merah.. Tp tgn niy gatal sgt nk apply lip balm wlupun bibir merah n xde mslh kering pn.. akak apply pg sbl0m g skolah (mse akak start pkai tu akak ting 4) n mlm msa nk td0..punye la akak niy gatal nk pkai kn..ingtkn xde effect pape.. Skali..bibir akak mnngelupas truk..mse tu ingtkn mggelupas nk jd lagik merah, rupe nye jadik hitam !! bibir akak yg dulu nye merah mmg da hilang warna nya..bibir jadik kering smpai akak nk senyum kt 0rg p0n x bleh..sbb kulit bibir jadik terik n tegang sgt2..klu akak senyum sket alamat nk tgk bibir trbelah n luka mmg b0leh sgt2 la.. mmg mse tu malu sgt2 la c0z sume kwn2 prasan bibir akak yg merah tu da jadik hitam.. lepas tu, mmg sumpah akak xnk pkai lip balm lg dah kt bibir!! bnyk cara akak buat lpas kjadian tu, sapu madu, c0lgate n mcm2 lg la.. seingat akak dekat 4 0r 5 tahun jgk la baru bibir akak btul2 pulih..tp da x jadik merah cam dulu lagi lah..warna still lebam tp yg kering tu dah ok la.. akak ingt lg jenama lip balm yg akak pkai tu.. lip balm sheer c0l0ur jenama menth0latum.. baru akak tahu skrg, ksan smpingan lip balm drpd gincu lg dasyat ! N n0w, akak pkai gincu je (sapu nipis2 je nk bg ade wrne xnk bg nmpk pucat n lebam)..n bila rajin tu sapu madu mlm2..tp yg niy mmg teramat mls akak nk buat..bila akak nmpk bibir lebam sgt2 je baru akak sapu..

adie_kun said...

thanks sebab berkongsi pengalaman akak.... tapi syg la kan.. bibir akak dah elok2 pink.. merah.. tetiba jadi hitam.. erm.. tapi best la.. bibir akak dah pulih... alhamdulillah~ kalo perempuan bibir hitam.. lagi malu kot. kalo lelaki.. masih bleh cover.. konon2 merokok.. hahahah~~ (^_^) tapi apa pun.. kalo ada pape petua.. kongsi2 la kak~

Anonymous said...

Saya rasa bibir awak x lar teruk sangat..still ok....bersyukur lar sebab x dikurniakan dengan bibir yang sumbing dan cacat...alhamdullilah...bibir awak dah ok...

adie_kun said...

thanks awk.. hahah.. biasa la.. setiap dari kita.. mesti akan ada rase kekurangan walaupun sebenarnya kekurangan tu bukanlah suatu kecacatan yang nyata.. (^_^)